انواع بازاریابی در ایران
نوشته شده توسط : ساحل

هنگام مطالعه برای بررسی انواع شیوه های بازاریابی، میتوان اخذ که روش های مختلف بازاریابی، بر پای بست، روش های یافتن بازارهای جدید، روش های جدید متقاعد کردن مشتریان، فضا های جدید برای عرضه محصولات، بعنوان یک بازار جدید و غیره بخش بندی می شوند. متخصصان، اساتید و فعالان در عرصه بازاریابی در جهان و ایران گونه ها بازاریابی را به تقسیم های و روش های مختلفی تقسیم بندی کرده اند. تشریح همگی این انحاء در یک نوشتار نمی گنجد بنابراین ما در این مقاله به مهمترین شیوه های بازاریابی خواهیم پرداخت.

انواع بازاریابی و روش های گوناگون بازاریابی کدام ها هستند؟
با مطالعه در انواع بازاریابی می نا اخذ که برخی از انواع شناسایی شده در بازاریابی را میتوان در هم یکپارچه کردن کرد و برخی را می نا به دو طریق تقسیم کرد. بعنوان نمونه مقاله های متعددی هستی دارد که هر کدام از شبکه های اجتماعی مانند توییتر ، فیس بوک و غیره را به عنوان یک طریق بازاریابی معرفی کرده و شرح دیتا اند که می نا همه آنها را در یک تقسیم به عنوان بازاریابی شبکه های اجتماعی یکپارچه کردن کرد. این نوشتار به راهکارهای جدید برای بازاریابی و روشهایی که شرکت های معتبر از آن استفاده کرده اند می پردازد. کمپانی های گوناگون هر کدام طریق های مختلفی برای بازاریابی دارند که میتوان به بررسی و تحلیل این انحاء پرداخت. مثلا شرکت اپل، تولید کننده محصولاتی مثل لپ تاپ ، موبایل و غیره برای تبلیغات محصولات خود، از ساخت تبلیغات تلویزیونی و چاپ بیلبورد های تبلیغاتی و تبلیغ در مجله ها استفاده کرده است. در کل این روش ها شرکت اپل به تعقیب برپایی نوعی حس وابستگی در مشتریانش می باشد.

انواع بازاریابی و شیوه های مختلف بازاریابی که امروز به پیشه می روند بر این پایه اند :

1- بازاریابی سببی (Cause Marketing)
این واژه به بازاریابی علّی، بازاریابی سببی و بازاریابی خیرخواهانه نیز برگردان شده است. در این شیوه بازاریابی قصد بازاریاب یافتن موضوع یا علتی است که مشتری ها و شرکت فرآوری کننده هر دو به آن علت و یا موضوع اهمیت می دهند. به کارگیری بازاریابی سببی نیازمند این است که بازاریاب از موضوعات مهم برای کمپانی تولید کننده محصول آگاه باشد. اگر بخواهیم یک نمونه از بازاریابی سببی بزنیم، میتوانیم کمپانی تولید کفش Toms Shoes را بعنوان نمونه بیان کنیم. این کمپانی بجای تبلیغ یک کفش بخرید و یک کفش بصورت مجانی هدیه بگیرید، شعار تبلیغاتی خویش را به این چهره جاسازی کرده است: با خرید هر کفش بدست مشتریان ما، یک نفر که تاب خرید کفش ندارد صاحب کفش خواهد شد. کمپانی پپسی در امارات متحده عربی برای کسب بازار اقدام عجیبی انجام داد. این شرکت با ایجاد بنگاهی به نسوان قیم خانوار کمک کرد تا بتوانند خویش را از نظر مالی مدیریت کنند. گام بعدی این شرکت این بود که به این زنان امکان داد که خودشان بعنوان استاد به نسوان دیگری که شرایط مثل آنها داشتند کمک کنند. این پیشه کمپانی پپسی، در امارات چنان مورد استقبال قرارگرفت که اکنون بیشتر فروش این محصول در امارات نه بخاطر مزیت کیفی محصول فرآوری شده نسب به رقبا و یا پایین تر بودن قیمت، نیست. بلکه ملت صرفا جهت اشاعه تکاپو های پپسی در امارات محصولات این کمپانی را تعبيه می کنند.

 

انواع بازاریابی

 

2- بازاریابی محیطی (Close Range Marketing)
این کلمه به بازاریابی در محدوده نزدیک، بازاریابی در محدوده های بسته نیز ترجمه شده است. در بعضی منابع بازاریابی محیطی با حروف اختصاری crm معرفی شده است. که ما با پروا به اینکه حروف اختصاری crm در بازاریابی بیشتر برای مخفف کلمه Customer Relationship Management به معنی مدیریت ارتباط با مشتری بکار می رود از به کارگیری این کوتاهی برای بازاریابی محیطی پرهیز کرده ایم. این روش بازاریابی بر ارتباط میانی بازاریاب و مشتریان در محیط های کوچک و کم و بیش پایه گذاری شده است و در این روش ارسال تبلیغات برای مشتری به طریق هایی مشابه ارسال از طریق بلوتوث و یا از راه نرم افزارهای مبتنی بر وای فای مثل share it و غیره اتمام می شود.

4- بازاریابی رابطه ای (Relationship Marketing)
بیشتر شرکت ها امروزه سعی دارند تا وابستگی اکثریت با مشتریان خویش داشته باشد. برخلاف طریق بازاریابی معاملاتی (transactional marketing) که تمام تمرکزش بر فروش محصولات است. در بازاریابی رابطه ای شرکت ها تلاش می کنند لغایت مخاطبان برندشان را همنشین داشته باشند. این شیوه مایه شده است که مشتریان مبالغ اکثریت را برای این برند ها صرف کنند. برند Walgreens با افزایش راههای ارتباطی خویش با مشتریانش میزان فروش خود را شش برابر کرده است. در بازاریابی رابطه ای شما باید از کل روش های فروش مانند فروش در شرکت، فروش در وب، فروش در موبایل و... سهم بگیرید.

انواع بازاریابی در ایران

5- بازاریابی معاملاتی (Transactional Marketing)
این طریق بازاریابی همانطور که در بالا اشاره شد بر فروش تمرکز کامل دارد. روش بازاریابی معاملاتی در حراجی ها و خرده فروشی های بزرگ کاربرد زیادی دارد. در خرده فروشی های کبیر شرکت ها با تعداد زیادی از مشتری مقابل هستند و برای افزایش میزان خرید این تعداد بسیار مشتری از طریق های همانند کپن های خرید، تخفیفات و تبلیغات اجناس اقدام به افزایش فروش خویش می کنند.

6- بازاریابی با عرضه محدود فرآورده (Scarcity Marketing)
برخی کمپانی ها برای افزایش بها و فروش راحتتر محصولات خود، شمار فرآورده عرضه شده در بازار را مهار می کنند. به این ترتیب خریداران با سرعت بیشتری محصولات عرضه شده را خریداری می کنند و این در حالی است که غالبا محصولات این نوع کمپانی ها از رقبا گرانتر نیز هست. در بازاریابی با عرضه محدود محصول، کمپانی ها میتوانند محصولات خود را تندتر و گرانتر بفروش برسانند. نمونه : کمپانی رویز رویز تولید کننده اتومبیل با این شیوه براحتی برند خویش و برند چینی خود فانتوم را بفروش میرساند. نمونه سایر : برند ریبن فرآوری کننده عینک آفتابی زمانی ارزانترین برند موجود دربازار بود. اما با فروش این برند به یک کمپانی ایتالیایی میزان عرضه این فرآورده کاهش یافت و قیمت آن بشدت بالا رفت و این فرمایش فروش این محصول را چنان افزایش داد که امروزه با عرضه محصول جدید از این برند، مخاطبان در رسته های طولانی برای خرید صف می کشند.

7- بازاریابی دهان به دهان (Mouth Marketing)
در روش بازاریابی دهان به دهان، تبلیغ کالا بصورت حضوری چهره می گیرد. مشتریان بیشتر مایل به گفتمان درباره برندهای باره علاقه خود هستند. اغلب مردم دوست دارند حکایت خرید از برندهای سرشناس را برای هم نقل کنند. بازاریابی دهان به دهان نخستین روشی است که طی آن یک فرد به تهیه یک فرآورده علاقه مند میشود. کمپانی ها و بازاریابان امروزه میدانند که بازاریابی دهان به دهان به کمپانی و برند آنان اعتبار خواهد داد.

 

بازاریابی دهان به دهان

 

8- بازاریابی دعوت به خرید (Call to Action (CTA) Marketing)
بازاریابی CTA را معمولا در وب تعریف می کنند و بیان میدارند که شما هنگام ترغیب مشتری و جلب نظر او به بازدید از یک کالا و یا تماشا جزئیات آن باید یک راه برای دعوت به خرید نیز در سایت خویش پیمان دهید. یک نوشته بزرگ و یا یک دکمه با گرافیک جذاب که از مشتری میخواهد با کلیک روی آن کالا را بخرد. این طریق برای اهدافی مثل عضویت برای دریافت گاهنامه های تبلیغاتی نیز کاربرد دارد.

دعوت به خرید در بازاریابی سنتی

هنگامی که در بازاریابی سنتی فروشنده کالایی را که مشتری آن را پسندیده روشنگری میدهد در انتها باید از مشتری بخواهد که کالا را تهیه کند. اگر دقت کرده باشید اکثر فروشندگان چیره دست تبلیغات خود را با این جمله، که چرا کالا رو نمی خرید؟ به آخر میبرند. شما در جواب این سوال پاسخی خواهید داد. مانند اینکه، قیمتش برایم گران است و یا هنوز مطمئن نیستم کالا برای من به راستی مناسب باشد. به این ترتیب فروشنده دقیقا میداند که چگونه دیالوگ های خود را برای رفع این سخت تنظیم کند. به این ترتیب شانس فروش افزایش خواهد یافت.

9- بازاریابی ویروسی (Viral marketing)
در این شیوه بازاریابی سعی میشود تا با کمک تبلیغات پیش از عرضه یک محصول در بازار، مخاطب را برای خرید آن مشتاق کرد. در بازاریابی ویروسی یا بازاریابی وایرال سعی بر اتساع هر چه بیشتر تبلیغات است. برند های سرشناس مثل سامسونگ برای این روش های تبلیغاتی گاهی خرج پرداخت نمی کنند. علاقه مندان محصولات آنها در شبکه های اجتماعی بصورت رایگان تبلیغات آنان را دست به دست می کنند. این روش پخش شدن تبلیغات وایرال در شبکه های اجتماعی باعث شده است که به این اسم خوانده شود. زیرا صحیح مانند یک ویروس در شبکه های اجتماعی منتشر میشود. یادمان باشد که به کارگیری این روش تبلیغات برای شرکت ها و برندهای شناخته نشده هزینه های فوقانی متعاقب دارد.

 

بازاریابی ویروسی

 

برای کسب اطلاعات اغلب در این زمینه می توانید نوشتار بازاریابی ویروسی چیست را مطالعه نمایید.

10- بازاریابی برحسب تنوع (Diversity Marketing)
این روش بازاریابی بر حسب تنوع جنسیت، ذائقه، ادب و انتظارات بازاریابی و ارائه فرآورده را اتمام می پذیرد. مثال: شیوه ارائه فرآورده خرما در عراق و فرانسه باهم متفاوت است و شرکتی که میخواد در این دو مملکت محصول خرما ارائه بدهد باید گونه محصول ، طریق بسته بندی و حتی گونه تبلیغ متفاوتی را برای هر کدام از این دو کشور در عقیده بگیرد. مثلا برای فروش خرما در کشور عراق تازگی و شیرینی خرما در تبلیغات زیاد کارساز خواهد بود. و در فرانسه عدم به کارگیری مواد کیمیایی در پروش خرما و آزمایش عدم هستی فوزاریوم در تبلیغ کارساز واقع خواهد شد.

11- بازاریابی نهان (Undercover Marketing)
در تعریف بازاریابی پنهان آمده است که نگفتن چیزی به کسی گاهی بهترین تبلیغ برای یک کالا است. ولی بازاریابی نهان عدم بازاریابی نیست. با یک نمونه میتوان بازاریابی نهان را بهتر توضیح داد.تصور کنید که فیلم Scary movie برای تبلیغ خویش به شما در ارتباط با ژانر فیلم هیچ نگوید و یا حتی ژانر فیلم را برخلاف آنچه هست معرفی کند. به این ترتیب مخاطب این فیلم با رویت آن شوکه شده و خود این شک باعث میشود این فیلم سالها باره بحث و نقد در بین ملت باشد. این فیلم که رسما یک فیلم درجه سه است. با همین طریق تبلیغ توانست بیشتر از هر فیلم دیگری در تاریخ سینما نقد دریافت کند. این جستار که ملت مایل به صحبت در باره این فیلم بودند، برآمده از نوع بازاریابی برای آن است.

12- بازاریابی انبوه (Mass Marketing)
بسیاری از کمپانی ها بیچارگی به فروش انبوه محصولات خویش در سراسر جهان دارند الی بتوانند به حیاط خود ادامه دهند. این کمپانی ها مجبور به صرف هزینه های بالا برای تبلیغات و بازاریابی متعدد خود هستند. احد از مثال های پدیدار بازاریابی انبوه، شرکت سامسونگ است، که در تمام بازارهای قصد خویش از گونه ها تبلیغات تلویزیونی ، پوستر و غیره کاربرد می کند. به این ترتیب این شرکت همواره در بین مخاطبان خویش در سراسر دنیا مورد توجه پیمان میگیرد. مثال دیگر این گونه بازاریابی تبلیغات کوکا کولا است که در اکثر کشورهای دنیا منتشر می شود.





:: بازدید از این مطلب : 57
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 30 دی 1398 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: